Monday, January 25, 2010

ISTANA (KRATON PURA MANGKUNEGARAN DI SOLO

Seperti yang merpati66 tanya...kedai barangan antik tu berhampiran Kraton di daerah Solo... kalau berbas dari Yogjakarta ke sana mengambil masa kurang lebih 2 jam setengah untuk sampai.   Sebelum sampai ke krataon kedainya adalah di sebelah kanan.   Kalau tak ada parking boleh jer parking di kawasan kraton itu dan jalan kaki jer dalam 5 minit.  

Di bawah ini adalah sebahagian dari koleksi2 yang terdapat di kraton tersebut sebagai tatapan kita.  Usianya telah menjangkau ratusan tahun yang mana kebanyakan hadiah2 yang dipamerkan adalah dari negara2 luar.

Bagi saya yang meminati barangan antik.... di sini saya pamerkan beberapa photo untuk tatapan kita bersama.

(Maklumat ini saya petik dari website wisata solo)
Karaton indah (Pura=Karaton=lstana) ini terletak di pusat kota Solo, di antara Jalan Ronggo Warsito, Jalan Kartini, Jalan Siswa, dan Jalan Teuku Umar. Konstruksi Pura ditanggal ulang pada tahun 1757 oleh Kanjeng Gusti Pangeran Adipati Aryo (KGPAA) Mangkoenagoro 1(1757-1795). Pura Mangkunegaran menyimpan koleksi yang tak ternilai harganya, sebagian besar dari zaman Majapahit (1293-1478) dan Mataram (1586-1755) masa kekaisaran, tarian topeng klasik, wayang orang, pakaian, wayang kulit dan wayang kayu, patung-patung keagamaan, perhiasan dan benda-benda antik serta pusaka-pusaka lainnya. 

Pura ini terdiri atas dua bangunan utama: Pendapa (Balairung lstana, tempat menerima tamu) dan Dalem (Balairung Utama) yang dikelilingi oleh tempat tinggal para keluarga Raja. Bagian timur disebut Bale Peni tempat tinggal putra/pangeran. Bagian barat dinamakan Bale Warni tempat tinggat para putri.

Di dalam Pura juga terdapat Perpustakaan Reksopustoko, berisi naskah-naskah keagamaan dan filsafat yang jarang ditemui, ditulis dalam gaya tulisan Jawa Kuno.

Penat berjalan...laki tak da nak peluk...peluk gerobok lama pun  jadilahhh eekk..



Gading di bawah ini diukir oleh orang yang sama selama 25 tahun... ada penceritaan di sepanjang gading ini iaitu kisah Ramayana...







Sebahagian dari member2 kita sure ada koleksi2 yang saya pamerkan ini kannn...tentu seronok bila kita pun ada sama  seperti apa yang ada di istana lama ini eekkk...


Sedikit penerangan yang saya berikan ini ...harap2 nanti siapa2 yang nek kesana dan nak mencari barangan tuuu....harap2 jumpalah tempatnya yerrr....Cumanya kalau dalam group orang lain tak berminat.. hanya kita sorang saja yang berminat nak pegi tempat tu..macam saya hari tuu.. rasa tak seronok nak berlama2 kat situ..jadi melihat ala kadar dan cepat2 nak naik semula ke bus walau rasanya nak duduk sehari kat tempat tuuu..
 
Apa kata kawan2 lain kali kita pulak buat group jalan2 ke mana2 tempat yang sesuai.seperti ke China ke yang kita tahu memang banyak barangan2 tersebut...kita request lahh tempat2 antik yang kita nakkk.... otai kita kan ada utk beri cadangan kannn!!!







Yang duduk ditengah2 tu maharaja tauuu... (yg pakai baju merah tuu..) hehehehe..

4 comments:

  1. salam haniss.... he he terus nak jadi maharaja ya... tak nak jadi maharani... best kan dapat tengok barangan sejarah

    ReplyDelete
  2. haah kak shima... maharaja lebih berkuasa dr maharani...hehehehe..haah memang best tengok barangan2 lama tuu.. rasa macam nk angkut bawa balik jerrr...

    ReplyDelete
  3. salam....waalaaaaaa kat solo adehhhh ida dah sampai tapi tak sempat masuk kat kedai2 antik tu sebab majoriti dlm bas tak nak turun uwaaaaaaaaaaaaa....daku akan kesana lagi tak kira..heheee tks for the infor ya..

    ReplyDelete
  4. maaf..u tahu apa2 tentang istana kraton?

    ReplyDelete