Tuesday, October 6, 2009

DULANG TALI RAFIA


Sayang sungguh aku dengan dulang ini.  Nampak memang senang dan boleh kalau nak membuatnya.  Cumanya nak mendapatkan jenis tali rafia macam dulu2 tu yang tak ada.  Yang jenis sekarang ni senang reput dan putus.  Pesen yang dulu2 punya tu sedikit bulat lebih kurang besar spegatthi dan liat.  Umur dulang ini mak kata dah lebih 100 tahun.  Yalah arwah nenek yang buat masa dia anak dara sunti.  Sekarang umur emak pun dah 70+++ dan rasanya betullah umur dulang ini dah betul2 lama.  Dan warnanya juga sememangnya sedari dulu agak pudar. Mungkin memang dulu2 warna tali rafianya macam tu.  Ianya tetap serupa tidak berubah warna walau aku mencelupnya dengan clorox sebab nak meghilangkan kekotorannya. 


Teringat dulu2 masa melihat dulang ni aku mengangapnya macam benda buruk jer... cuma setelah lama2 tu terpikir pulak.. tentu tak akan dapat punya barang seperti ini..maka aku mengambil keputusan menyimpannya walau tidak tau untuk apa aku simpan dulunya.. cuma sekarang ini baru mataku terbuka luas.. baru mengetahui nilainya amat berharga sekarang ini.

Dapat juga aku bayangkan betapa kreatifnya orang2 kita pada zaman dahulu,  semuanya mereka buat sendiri.

No comments:

Post a Comment